4 terrastrends en één verkooptruc voor de horeca

Hebben Nederlanders ooit eerder zó gesnakt naar het horecaterras? Nu ligt de bal bij jou als ondernemer. We serveren je vier belangrijke terrastrends en één beproefde verkooptruc om de foodomzet te bevorderen. 

1. BUITEN ZIJN

Maar liefst 10.000 horecabedrijven hebben een terras. Tien jaar geleden waren dat er nog ruim 1000 minder. Hoewel het aantal de laatste jaren weer heel licht daalt, neemt de gemiddelde omvang van terrassen nog steeds toe. Mede door corona groeit bovendien de belangstelling voor semi-overdekte winterterrassen. Duidelijk is: Nederlanders willen buiten zijn en buiten eten en snacken.

2. LANG BLIJVEN HANGEN

Hoewel precieze cijfers ontbreken, neemt de verblijfstijd op terrassen toe. Ons land kent meer zomerse dagen en bovendien zijn terrassen veel vaker verwarmd dan vroeger. Sterker: er zijn nu speciale warmtegevende kussens in de handel, waardoor het nóg aangenamer toeven is op terrassen. Zit de gast eenmaal lekker, dan heeft hij/zij helemaal geen zin meer om te vertrekken. Met een mooi assortiment warme minisnacks en borrelhapjes blijft jouw gast nóg langer. 

3. GEZELLIG SAMEN DELEN

Grote tafels, picknicktafels en banken van pallets en andere varianten zijn de trend op hedendaagse terrassen. Als we straks allemaal zijn gevaccineerd, schuiven groepen weer gezellig bij elkaar aan. Vriendenclubs en families snoepen graag samen van minisnacks en borrelhappen op grote fraaie planken en aantrekkelijk opgemaakte schalen. “Sharing” is niet voor niets het toverwoord van onze tijd. En hierbij wil je graag voor ieder wat wils op de plank leggen.  

4. KLEURRIJK VOOR DE SOCIALS

Als ondernemer moet je één ding goed beseffen: terrasgasten willen tegenwoordig mooie plaatjes en filmpjes delen. Denk dus vooraf goed na over de opmaak van jouw borrelplank. Vooral bijzondere kleuren en vormen doen het goed op Instagram, Facebook, Tiktok en andere sociale media. Niet voor niets is Instagramfood een fenomeen op zich. Als jij wat fraais maakt van jouw presentatie van minisnacks, maakt de gast via zijn eigen kanalen reclame voor jouw bedrijf. Gratis en voor niks.

5. ZIEN DOET VERKOPEN

Zien doet verkopen. Dus wat moet je doen om extra aandacht te vestigen op jouw fraaie snackplank of mandje met borrelhapjes? Ten eerste: laten zien wat je in huis hebt via aanlokkelijke tafelkaarten. Ten tweede: als een medewerker een borrelplank serveert, doe dit dan zo opvallend dat alle gasten op het terras hem zien langskomen. Het is een oude verkooptruc, maar zien doet nog altijd verkopen. Menige gast zal het volgende rondje ook zo’n borrelplank bestellen.

COCKTAIL ERBIJ ALS EXTRA OMZETBOOSTER?

Door je gasten de lekkerste borrelhapjes voor te schotelen, bestellen ze graag een extra rondje. Vaak is dat bier, wijn of fris. Maar weet je dat minisnacks ook heerlijk smaken in combinatie met een cocktail? Verras je gasten bijvoorbeeld eens met Ginger Wine bij hun bitterballen. Meer inspiratie? Download dan gratis onze speciale ‘Snacktail Kaart’ voor de allerlekkerste snack-cocktailpairings!

Download gratis onze Snacktail Kaart